Nu har jeg gået og været frygteligt misundelig på Nick og hans nye rulleforstag.
Så da jeg jo er en rigtig nordjysk fedterøv har jeg forsøgt at finde et billigt alternativ.
Jeg har i mange år kommet meget til Polen, som jo også er søsportsnation, og jeg tænkte at de måtte da have fundet en billig måde at lave rulleforstag på. Så jeg begyndte at blande mig i nogle polske sejlfora.
Der var der en der sendte mig et billede af et rulleforstag man kan anvende med eksisterende forsejl og forstag.
Man skal simpelthen bare afmontere sit forstag, evt korte det lidt op, og så sætte rullen på i bunden af forstaget, og svirvlen på i toppen af forstaget.
Så skulle et almindeligt sejl, med løjter og det hele, kunne sættes på forstaget. Derefter skulle det være muligt at rulle sit sejl på forstaget.
Jeg tror nu nok at det kan være lidt hårdt ved sejlet og der kan måske også være et problem med sejlet måske vil “shagge” lidt mere, da der jo ikke er en profil til at sikre at sejlet bliver holdt “fast” langs hele forliget.
På den anden side kan det sikkert fungere fint, hvis man ikke bruger rulleforstaget til at rebe forsejlet, men kun til at stryge det. Man har jo stadig sin genua 2 og stormfok der også kan bruges i dette rulleforstag.
Prisen er ca. 650 – 700 zl (1250 – 1350 kr) og man skal ikke have nyt forsejl (selv om de fleste Drabanter nok trænger til det) og man kan anvende sine mindre sejl, som alt andet lige nok sejler bedre end en rebet Genua 1.
Så jeg overvejer kraftigt at prøve et af disse rulleforstag.
Er der nogen der har erfaring med denne type rulleforstag?
Mvh Jan Holst
Misundelse er en god ting
Plastimo har nogle rulleforstag som også kan bruges udenpå eksisterende forstag. Men sejlene ved jeg (som jeg tidligere har pippet om) intet om. Den billigste Plastimo er 2,75-3 gange dyrere end den polske løsning. Tror den hedder 406 S eller noget i den stil, hvor forstaget trækkes igennen en slags elektrikerrør, hvorom sejlet ruller, som jeg forstår princippet.. Men jeg har dog set et billede på dk.fritid.sejlads, hvor forstaget var blevet slidt/ødelagt af det..
Bemærkningen om at den polske løsning er mest velegnet til at stryge sejlene, mindre end til at rebe dem, lyder fornuftig. Men mon man kan lade være med at ‘rebe’ hvis det frisker lidt? Tjahh..
Princippet må jo være at det er selve forstagswiren der roterer ved hjælp af svirvel for4 oven og tromlen forneden, – hvor meget mon wiren skal ‘trække’ og dermed risikerer at kordeller går op?
Nå, mine sejl er ikke så fornemme at de ikke kan tåle at eksperimentere lidt, – et ødelagt forstag (der helst ikke bevirker at masten knækker bagover 🙂 ) er til at erstatte, så jeg vil jo egentlig gerne med på en sådan løsning, der er da kun et par liters bundmaling man risikerer.
OK? Eller ved du mere allerede nu?
Man kunne også forsøge at smide et indlæg på dk.fritid.sejlads? Der kunne tænkes at være flere, der ved noget. Eller på http://www.cruisersforum.com..?
Hej Jan,
Det ser spændende ud med et rulleforstag, som virker med almindelige sejl. Har aldrig hørt om et sådant system, men til prisen er det vel et forsøg værd? Lad os høre dine erfaringer. God fornøjelse